Dette er julekaloriene

Gjør du som meg, trener og passer på kostholdet i perioder, har du sikkert den samme tendensen til å gå opp i vekt i desember måned. Ettersom jeg i år heller skal prøve å gå ned i vekt har jeg sjekket opp litt kalorier i julematen. Men først: et veddemål som røk og oppdatering på vekten denne uken.

Etter bare to uker med et veddemål med samboeren, hvor et hotellopphold stod i spill, kom det sjokoladekake på bordet på jobben. En liten gutt var født. Fristelsen ble for stor, og et kakestykke forsvant rett i nebbet. Det kostet meg i overkant av 3.000 kroner, så absolutt ikke verdt det.

Har jeg gitt opp? Nei, absolutt ikke. Jeg fortsetter videre. Dette var bare en hump i bakken. Jeg gjør, som jeg skrev i mitt første innlegg, ikke dette for noen andre enn meg selv. Ikke for samboeren, ikke for venner, familie, kollega, du som leser bloggen. Kun meg. Derfor lar jeg det ligge som et feilsteg på veien mot det endelige målet.

I dag, søndag 21.11, nøyaktig 14 dager siden jeg veide inn på 100 kg er vekten ned 2,2 kg og viser 97,8 kg. Ned 0,5 kg de siste syv dagene. Jeg har ikke noe hastverk, så at det ikke raser nedover tar jeg med stoisk ro.

Feilskjær denne uken er selvfølgelig et stykke med sjokoladekake med seigemenn på toppen. Litt bedre lunsj enn jeg selv ville laget på lørdagen, da jeg fikk sykebesøk (har negativ koronatest!) fra mine foreldre, og det kom frokostrundstykker og julebrød (298 kcal per 100 g) på bordet. Med påfølgende Freia kakao (127 kcal per kopp).

Jeg har heller ikke satt foten innom Energi treningssenter på Os disse 14 dagene! Må skjerpes inn neste uke.

Det positive er at jeg har fortsatt å gå minimum 30 minutter på tur hver eneste dag jeg ikke har hatt møteaktivitet eller andre oppgaver. Forrige mandag gikk jeg faktisk både til og fra et møte i rådhuset.

En annen ting jeg har testet ut denne uken er HelloFresh. En matkasse i Godtlevert-stil, og vi var egentlig ganske godt fornøyd. Greie porsjoner og smakfulle retter. Ikke alle like barnevennlige, så det måtte et alternativ på plass, men totalt sett kan det anbefales å testes ut.

Kalorier i julemat

  • Lutefisk med tilbehør, ca. 1000 kcal per porsjon
  • Ribbe med tilbehør, ca. 1850 kcal per porsjon
  • Pinnekjøtt med kålrotstappe, pinnefett og Vossakorv, ca. 1950 kcal per porsjon.
  • Rakørret med tilbehør, ca. 1000 kcal per porsjon
  • Kalkun med tilbehør, ca. 1000 kcal per porsjon
  • Riskrem med rød saus, ca. 400 kcal per porsjon
  • Karamellpudding med krem og karamellsaus, ca. 350 kcal
  • Vaniljeis med multer og krumkake, ca. 300 kcal
  • Et fat med assorterte julekaker (pepperkaker, krumkaker, kransekake, serinkake og kokosmakron), ca. 300 kcal.

En julemiddag inneholder med andre ord stort sett hele dagsbehovet til en voksen mann, så det kan være lurt å begrense litt hvor mange julebord man takker ja til – eventuelt hvor store porsjoner man forsyner seg med.

Neste søndag er det første søndag i advent! Nyt siste rest av høsten før en ny oppdatering kommer fra meg.