Slik går det etter en uke…

Det har gått åtte dager siden jeg la ut mine mål, så her kommer en liten første uke oppdatering. Trolig blir det ikke like hyppige oppdateringer gjennom alle 52 ukene til 1.oktober 2022, men siden det er første uken er det kanskje greit med en kjapp oppdatering på hvordan jeg har kommet i gang.

Med godt overmot kom jeg med 7 middager til under 100 kroner. Allerede her kom det hurtig to leksjoner for fremtiden:

  • Sjekk datoene på det du kjøper, slik at du ikke plutselig står der med et produkt som hadde «siste forbruksdag» for et par dager siden. Legg opp menyen tilpasset datoen på produktene du kjøper.

Her er det selvfølgelig viktig å presisere at siste forbruksdato ikke er det samme som best før. Når det kommer til siste forbruksdato på fisk og kylling, så skal du være veldig forsiktig med å bruke varene etter utløpsdatoen. Står det derimot «best før», så gjelder det å se, lukte og smake på produktet.

Ikke bare er det ergerlig økonomisk, men det bidrar ikke akkurat til å redusere matsvinn. Noe som er ett av mine ankepunkt når det kommer til hva den enkelte av oss kan gjøre for klima og miljøet.

Punkt 2:

  • Sjekk hvilke avtaler du har den uken du handler inn for. Hvis du er borte hele dagen eller kvelden, eller gjerne skal et sted hvor det blir servert middag, så trenger du selvfølgelig ikke å handle inn mat til denne dagen.

Totalt sett er det to produkter som har funnet bosscontaineren (vi skriver og sier boss for søppel i Bergen) etter at jeg onsdag kveld var i møte hvor det ble servert middag, og at samboeren på fredag kjøpe pizza til oss etter en lang dag hvor jeg ikke var hjemme igjen før et stykke ut på kvelden.

Økonomisk har jeg foreløpig ikke fått satt av noen midler denne måneden, men det er fremdeles 25 dager igjen til å få endret på det. Jeg må få litt bedre oversikt over hva jeg skal bruke penger på denne måneden før jeg vet om jeg har noe å sette av.

Fysisk har skritt-telleren gått jevnt og trutt gjennom hele uken, og jeg har gått totalt 75.907 trinn denne uken. 10.844 trinn om dagen i snitt, og dermed rett over mitt daglige mål.

Med et variert kosthold, uten de vanlige synderne (utenom en pose chips som ble delt på fredagskvelden) har også vekten beveget seg i riktig retning. Fra forrige søndagsmåling på 97,8 kg har jeg i dag «klokket inn» på 95,9 kg (-1,9 kg). Ikke uvanlig for de første ukene med gjenopptatt aktivitet, og langt fra et mål fremover.

Personlig er jeg usikker på om jeg klarte meg like godt. Jeg var tydeligvis stresset og forvirret på fredag da jeg satt meg i bilen etter jobb og kjørte til Fusa istedenfor Flåten for å stå på stand for Fremskrittspartiet. I tillegg røk det to middager på grunn av manglende oversikt over planene. Planlegging og gjennomføring har tydeligvis noe jeg må jobbe enda litt mer med.

Følg meg gjerne på Instagram: @bareenmann_no

Det er derimot selvfølgelig bra for selvtilliten at aktivitetene og kostholdet jeg har satt opp gir resultater. Nå handler det bare om å stå på i 51 uker til! Haha!