Slik ser vektreduksjonen min ut

Mandag til søndag har gått i Fitbit appen min, hvor jeg logger vekten daglig – med unntak av tirsdagen hvor jeg fikk en litt hektisk morgen. Resultatet er ned fra 103,6 kg på mandag til 101 kg i dag. 2,3 kg på en uke.

Grunnregelen er at man går ned i vekt når man inntar færre kalorier enn man forbrenner.

74789930_687590435095016_2774451446177857536_n.jpgEn liten vektøkning for meg på 0,3 kg i slutten av uken fra et bunnresultat på 100,7 kg på onsdagen viser tydelig nok det.

Tacomiddagen fredag, som et avvik fra kostholdsplanen, og et sjokoladekakestykke på jobb for å feire en bursdag. Forskjellen er at jeg tok ett stykke, istedenfor kanskje to.

Resultatet med en vektnedgang på over 2 kg er uansett noe jeg er svært fornøyd med.

Et glass sjokolademelk og to små økologiske Fairtrade bananer har også funnet veien inn i kostholdet etter styrketreningene.

Hurtig restitusjon er viktig etter spesielt styrketrening, og istedenfor å bruke shaker og dyrere proteinshaker velger jeg den rimelige løsningen; banan og et glass sjokolademelk.

Litt avvik fra en rigid kostholdsplan må være lov! Skal jo leve litt også.

Livsstilsendring – ikke bare vekttap

Fokus må være på å endre livsstilen til en varig og mulig endring. Noe man kan leve med på sikt, og ikke bare i en kort periode for å gå ned i vekt.

Samtidig er det helt klart at en hurtig vektreduksjon i starten er en god motivasjon for videre arbeid.

Proteiner er viktig når man ønsker å gå ned i vekt, og gjerne samtidig bygge muskler. Kylling, fisk, skalldyr og egg er slike naturlige kilder, og er derfor en innarbeidet del av kostholdet nå.

Såkalt supermat som avcacdo, chili, ingefær og hvitløk er gode ingredienser i kostholdet, sammen med grønnsaker som metter. Rene produkter er alltid bedre, og man bør i hovedsak kutte ut bearbeidede produkter. Her er det store mengder av salt, sukker og andre tilsetningsstoffer.

Det å kutte ut alkohol, hvitt brød, sukker, ris og poteter viser seg også igjen på magefettet.

Hvordan har treningen gått?

Treningsøktene har gått svært fint. Programmet jeg fikk at personlig trener, Daniel Hylland, på mandag har fungert godt. Dagsformen er selvfølgelig avgjørende, men kostholdet har nok hjulpet.

Jeg føler meg relativt frisk og opplagt, om enn litt nedtynget av en liten forkjølelse i helgen. Ikke manflu nok til at jeg ikke skal ned og løpe intervaller i dag.

Har allerede kjøpt inn en del grønnsaker til neste uke, da jeg stort sett er ganske fornøyd med hvordan tingene har gått denne uken og jeg ikke er redd for å begynne på en uke til. Små modifikasjoner har jeg tillatt, og endringer i rekkefølge på både mellommåltid og annet har jeg vært litt fleksibel på. Det har nok vært viktig, så lenge avvikene ikke er for store.

Nyt søndagen!

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..