Sesongbasert kosthold med norske råvarer

I mitt forrige innlegg om life goals frem til fylte 40 har jeg lagt opp til at jeg skal drive med sesongbasert kosthold. Her kommer jeg til å bruke litt tid fremover på å både planlegge og lese meg opp på metoder og retter.

Noen årstider er definitivt langt mer utfordrende enn andre for å holde et sesongbasert kosthold, og det kan bli aktuelt å sylte noen grønnsaker til seinere bruk.

Sylting er en en enkel metode for konservering

En grunnoppskrift er en del eddik, to deler sukker og tre deler vann. Ta for eksempel 2 dl eddik, 4 dl sukker og 6 dl vann. Gi det et oppkok til sukkeret løser seg opp i laken. Bruk et rent oppbevaringsglass. Man kan sylte av av frukt og grønnsaker.

Krydder kan man tørke, eller lage urtesalt og oljer. Skal forsøke å oppdatere litt både her, og på Instagramkontoen bareenmann_no underveis som jeg prøver meg frem – altså også med bilder.

Frem mot november kommer jeg til å forske litt på hva jeg kan få tak i helt lokalt, altså her i Bjørnafjorden, men også norske råvarer generelt er av interesse.

Råvarekalenderen for norske råvarer i november er veldig bra;

Grønnsaker: agurk, edelløk, gresskar, hvite beter, jordskokk, reddik, rosenkål, rosettkål, salatløk, spisskål, juanitatomat og perletomat, diverse typer poteter, chioggiabeter, crispisalat,  grønnkål, gule beter, gul løk, gulrot, hodekål, kinakål, kålrot, nepe, pastinakk, persillerot, purre, rødbeter, rødkål, rødløk, sellerirot, stangselleri, urter og vårløk.

Frukt: Epler, blåbær og solbær.

Fisk: brosme, hyse (kolje), kveite, lange, lysing, sei, torsk er i høysesong, blåskjell og hummer av skalldyr, samt oppdrettsfisk av forskjellige arter som alltid er tilgjengelig.

Kjøtt: ferskt lammekjøtt, viltkjøtt i form av elg, hjort og rein, samt rype og hare, er en selvfølge i jaktsesongen. Både storfekjøtt og svinekjøtt er tilgjengelig hele året.

Det bør være fullt mulig å få til mange gode måltid av en slik liste!

Har du tips til oppskrifter jeg bør prøve, eller kanskje produsenter jeg burde handle hos eller besøke? Legg igjen en kommentar.

Reklamer

1 tanke om “Sesongbasert kosthold med norske råvarer

  1. Tilbaketråkk: Slik blir kostholds- og treningsplanen for uke 42 | Bare en mann – av Thorstein Skårnes

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..