Branding av oss selv

Bedrifter bruker store summer og mye tid på branding, altså merkevarebygging av produkter og tjenester for å fremme et bestemt budskap eller egenskap knyttet til produktet. Vi bruker derimot lite tid på å branding av oss selv som individ, men burde kanskje gjort det?

Kort oppsummert hva branding, eller merkevarebygging, er:

Merkevarebygging er prosessen med å gi en mening til spesifikk organisasjon, selskap, produkter eller tjenester ved å skape og forme et merke i forbrukernes sinn. Det er en strategi designet av organisasjoner for å hjelpe folk med å raskt identifisere og oppleve sitt merke, og gi dem en grunn til å velge sine produkter fremfor konkurransens, ved å tydeliggjøre hva dette spesielle merket er og ikke er.

“A brand is a name, term, design, symbol, or any other feature that identifies one seller’s good or service as distinct from those of other sellers” (American Marketing Association).

Branding gir muligheten både til å skape et etterlatt inntrykk hos konsumentene om et produkt eller firma, men også drive med intern bygging av en bedriftskultur. Hva skal vi være som bedrift? Hva ønsker vi av våre medarbeidere og ansatte?

Når jeg skriver at vi mennesker burde drive mer med branding, tenker jeg ikke på at vi skal gi et gitt inntrykk av hva, og hvem, vi er i sosiale medier som ikke stemmer overens med virkeligheten. Du skal absolutt ikke bygge den sosiale profilen din opp etter en «perfekt» standard.

Jeg mener derimot vi alle bør bygge oss selv etter en gitt standard.

Det eksistensielle spørsmålet; hvem er jeg (?) er flott, men kanskje vi også bør spørre oss selv hvem vi ønsker å være? Ikke minst hvordan vi kan oppnå det.

Formål, verdier og løfte

Etikk og moral er ikke nødvendigvis negativt å diskutere, selv i 2019. Om ikke offentlig, så i hvert fall vår egen indre etiske retningslinjer og hvilken moralske forpliktelser vi selv ønsker å binde oss til.

Hva er formålet med noe slikt om ikke å bli et bedre menneske, samboer, forelder, forretningsleder eller fotballtrener? Kanskje handler det om å sette seg mål innenfor jobb, politikk, fritid eller økonomisk?

Ved å lage en rettesnor vil man også enklere kunne si «nei» til det man ikke ønsker å bruke tid på, fordi det ikke faller inn i den profilen man selv ønsker å bygge seg selv. På samme måte som det vil være enklere å si «ja» og gjennomføre prosjekter man tidligere har tvilt på.

Det vil aldri være for seint å begynne

Selv om du forbinder en skuespiller med en gitt rolle. En politiker med et parti eller standpunkt. En bedrift med gitte holdninger, produkter og tjenester. Et menneske med en personlighet.

Det vil aldri være for seint å begynne på endring. Alltid være mulig å bygge opp en ny merkevare.

Det vil ta tid, og kreve ressurser. Kanskje drastiske endringer i livsstil, holdninger og handlinger, men det er altså mulig. Og jo fortere man setter seg ned og tenker gjennom hvem man vil være, og hvordan man vil oppfattes. Jo hurtigere kan man sette i gang med å jobbe for å endre inntrykket også blant andre.

Først og fremst må man vite selv, og være trygg på, ens egen merkevare.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..