Jesus og politikk

Mange velger bort troen i Norge i 2019 til fordel for påskefjellet, påskeegg, og påskeharen. Den nye treenigheten. Samtidig kan det være fornuftig å reflektere litt over hvorfor vi nå har, som ett av få Europeiske land, så mange helligdager i den norske kalenderen.

Leser man Bibelen bokstavelig, og tror på den. Har man ikke åpnet en biologibok, og bør forsøke å variere lesestoffet litt.

Tror man på at Noah fylte båten sin med to av hvert dyr for å redde dem fra syndefloden har man også behov for å lese litt om antall dyrearter i verden. En andel som raser nedover på grunn av mennesker – eller homo sapiens som vi egentlig heter. De andre menneskerasene er utdødd, eller delvis blandet inn i homo sapiens.

Det vi kan lære av Bibelen er av mer filosofisk verdi. Verdigrunnlaget. Troen på det gode i mennesket. Akkurat som den gamle indianerfortellingen om de to ulvene, hvor man fòrer enten den gode siden i seg selv eller den dårlige.

Trolig vil få argumentere for at de ti bud er en dårlig rettesnor, selv om man kanskje er uenig i at de kommer fra en Gud. Ei heller Jesus ord på korset, enten man tror på mannens eksistens eller hans rolle her på jorden.

«Herre, hvor mange ganger skal min bror kunne synde mot meg, og jeg tilgi ham – inntil sju ganger? Jesus sa til ham: Ikke sju ganger, sier jeg deg, men sytti ganger sju!» (Matt 18,21–22).

Jesus lærte at vi skulle være villige til å tilgi igjen og igjen, uten grenser.

Politisk kan derimot ingen ta Jesus til ære for sine synspunkter, meninger og handlinger. Selv ikke Kristelig folkeparti kan si at deres syn på bompenger, abort eller kutt i formuesskatten er forankret i Jesu Kristi ord.

Ånden er villig, men kroppen er svak.

Kristendommen handler derimot ikke om lover og regler. Hva vi må gjøre, og hva vi må avstå fra. Mennesker er ikke ufeilbarlig, og «synden» er en del av vår natur. Nettopp derfor skal Jesus ha dødd på korset for oss.

Enten man tror på det eller ikke, er det en fin tanke.

Vi kan ta med oss slike tanker inn i politikken. At vi ikke er ufeilbarlig, men at vi er klar over at vi har svakheter som vi må prøve å stå imot for å sikre at vi alltid jobber for menneskers beste. At vi jobber for de menneskene som gir sin tillit til oss. Alltid.

Riktig god påske!

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..