Skolens utvikling må følge samfunnet

Digitalisering av skolen er et stort spørsmål, som krever svar. Det er derimot andre spørsmål som også bør diskuteres. Ett av dem er lekser, og hvorvidt de bør fjernes. La oss si nei til lekser.

Lekser skal i utgangspunktet være repetisjon av det stoffet som elevene har lært i klasserommet, men om eleven ikke har forstått klasseromsundervisningen, og ikke har hjelpemidlene i foreldre eller andre tiltak – som leksehjelp i regi av Røde Kors eller andre – havner gjerne denne eleven ekstra bakpå.

Demotiverte elever og frustrerte foreldre gir ikke bedre læring, uavhengig av hvor god tanken er.

Selvfølgelig har både min generasjon (født 1983), og generasjonen før oss igjen, hatt lekser og «klarte dette fint». Samfunnsutviklingen har derimot skutt fart.

Siden 1972 har andelen av kvinner i arbeidsstyrken økt fra 44,7% til 67,1% i 2016. Det har altså vært en ganske stor økning i antall kvinner som tidligere var hjemmeværende, og tok seg av hus, hjem og barn, til å bli yrkesaktive.

Fra den gangen barna løp hjem direkte hjem etter skolen har flere barn i dag Skolefritidsordning (SFO) etter skoledagen er ferdig. For de minste barna snakker vi gjerne 1,5 time aktivt samvær med mor og far før leggetid.

Strukturelle endringer i familiene er også en del av samfunnsutviklingen. Det regnes i dag med at det er ca. 100 000 enslige mødre og 25 000 enslige foreldre. Kapasiteten til disse familiene er naturlig nok redusert i forhold til de «klassiske familiestrukturene».

Skolens utvikling må følge samfunnet. Lekser mener jeg derfor bør ut av dagens skolesystem. Hvorvidt vi må erstatte det med noe annet gjenstår å se, men forskning viser til at lek er en like viktig del av barnets utvikling som mye annet.

Jeg sier nei til lekser!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s