De romerske veier bør inspirere oss

Romerne bygget et enormt nettverk av veier over hele Europa. I løpet av de 700 årene Romerriket var den regjerende stormakten på kontinentet ble det bygget nærmere 90.000 kilometer med veier – nok til å nå rundt jordkloden to ganger. Det enorme nettverket av veier var en av årsakene til Romerrikets storhet, og bør være noe å lære av også i dag.

I motsetning til romernes behov for hurtig forflytning av soldater, som de nye veiene gjorde mulig, er det i dag et behov for effektiv transport av varer og mennesker. Økonomien sikres av god infrastruktur, både i form av å forflytte mennesker trygt og hurtig over små og lengre distanser, og selvfølgelig å få en effektiv og god vareflyt. Mennesker er fremdeles den største ressursen, men også den største kostnaden. Tid er penger, og derfor er både kommune- og fylkesveier vel så viktige som riksveier og Europaveier.

Fordelen romerne hadde av hurtig transport innebar også hurtigere kommunikasjon. I dag har selvfølgelig internett og digital kommunikasjon tatt over statfettpinnen for brev og bud, men det er fremdeles mye som fraktes på veinettet vårt. Godstransport på vei står fremdeles for 48,1% av innenlands transport. Det er en betydelig andel varer som hver dag forflyttes mellom byer og bygd. Fra nord til sør. Jo bedre denne flyten er, jo større er både miljøgevinst og økonomisk gevinst.

Den tredje, og viktigste, lærdommen jeg mener vi bør ta fra de romerske veiene var at de ble bygget for å vare. Det intelligente designet og den gode byggemåten gjorde romerske veier overlegen helt frem til 1900-tallet. Selv om dagens asfalterte veier gir en jevnere overflate er det romerske veinettet overlegen med opp til 2000 års holdbarhet. Enkelte veier kan vi fremdeles i dag vandre på. Via Flaminia og Fosse Way er det fremdeles mulig å både kjøre og gå på, for å nevne to av de kanskje mest kjente romerske veiene som fremdeles er i bruk.

En slik ingeniørkunst er definitivt et mål vi burde jobbe mot i dag, men også behovet for å se viktigheten av god samferdselpolitikk både i bygd og by, og over hele landet. En gul midstripe burde kanskje være et minstemål for samtlige norske veier?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s