Utdanning og forskning som fokus

Fremskrittspartiet vil sette kunnskap i sentrum for den norske utdanningen, der den enkelte elevs evner og muligheter ivaretas. Det offentlige skal ha ansvaret for at vi får et utdanningssystem i verdensklasse. Alle skal ha lik rett til grunnutdanning og høyere utdanning uavhengig av foreldres ressurser. Det offentlige skal ha ansvar for at kvaliteten er god, og for finansiering av utdanningen.

Frem mot 2020 skal det utvikles nye læreplaner som skal bidra til å gjøre utdanningen mer relevant for fremtiden. Dette er en god mulighet til å skape planer som vil gi barna den nødvendige kompetansen de trenger til å takle et mer digitalt og globalt samfunn, hvor samhandling over store distanser er den nye normalen. Noe som endrer både hvordan vi tenker, handler og jobber.

Før vi begynner oppgavene med å legge til mer i læreplanen, bør vi se på om det er elementer vi kan ta ut av læreplanen. Har lærere innspill på undervisning og kunnskap de ikke ser verdien av å videreformidle? Kanskje er det oppgaver som en datamaskin i dag gjør langt bedre enn mennesker, og dermed har lite relevans for elevene å lære seg. Oppgaver som utelukkende går på pugging og hukommelse – i en kort periode av livet.

Hvor viktig er det å kunne gjengi historiske fakta, om man på sekunder kan finne frem den samme informasjonen på en mobiltelefon? Langt viktigere er det å lære elevene kritisk tenking, og evnen til å se sammenhenger.

Skolesystemet må i større grad stole på fagkompetansen vi har i skoleverket, men også se på om det er nødvendig – og mulig – involvere andre faggrupper enn lærere. Personlig ser jeg behovet for flere former for helsepersonell for å drive forebyggende arbeid, og bidra til tilrettelegging for enkeltelever med spesielle behov. Men også det å knytte næringslivet til, og eksterne forelesere, også i grunnskolen, for å øke relevansen av undervisningen. Noe som begge deler vil kreve både menneskelige ressurser og økonomiske rammer.

Nå sitter jeg uten innsikt i hvordan skolehverdagen utfolder seg i 2018. Det begynner å bli mange år siden jeg selv satt på skolebenken, eller var delaktig i et klasserom. Likevel tenker jeg at det kan, og bør, være muligheter for å endre på både utforming av prøver, det å gi faglig vurderinger til elevene, samt å legge opp undervisningen annerledes. Som politisk engasjert er det mitt ønske å skape en skolehverdag som er best mulig både for lærere og elever. Der tror jeg vi har gode muligheter i å lykkes, ved å lage nye gode læreplaner.

Allerede i mars i år kommer det første ferdige utkastet til nye læreplaner, som vil være tilgjengelig på udir.no for innspill. Da håper jeg samtlige lærere i Norge, fagfolk med kompetanse på barn, men også personer og organisasjoner med kunnskap om digitale medier, forskning og utdanning tar seg tid til å gi sine innspill til nye planer. For det er fagfolkene, og de som lever med dagens læreplaner, som vil gi de viktigste vurderingene for å skape en skole i verdensklasse i fremtiden.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s